Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013

Τι είναι το ακουόγραμμα;



Πολλές φορές οι γονείς ανησυχούν όταν μαθαίνουν ότι το παιδί τους θα πρέπει να κάνει έναν Ακουολογικό Έλεγχο. Ρωτούν: «Τι ακριβώς είναι το ακουόγραμμα;» «Πονάει σαν εξέταση;» «Το παιδί μου θα συνεργαστεί;» «Τι μπορεί να δείξει το ακουόγραμμα;»
Το ακουόγραμμα είναι μια γραφική παράσταση που δείχνει πόσο καλά ακούει ένα άτομο, τόνους διαφόρων συχνοτήτων. Χρησιμοποιείται για να διαπιστωθεί εάν κάποιος εμφανίζει απώλεια ακοής. Το παιδί ακούει μέσα από ειδικά ακουστικά απλούς ήχους και απαντά αν έχει ακούσει ή όχι τον ήχο εκείνη τη στιγμή, είτε λεκτικά είτε με το πάτημα ενός κουμπιού. Η εξέταση διαρκεί τουλάχιστον 15 λεπτά ίσως και περισσότερο ανάλογα με τη συνεργασία του παιδιού.
Η ακουολογική εξέταση είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ένα παιδί με μερική απώλεια ακοής μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάπτυξη της ομιλίας του. Το παιδί δεν είναι σε θέση να διακρίνει τα λεπτά διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά των ήχων με αποτέλεσμα να συγχέει ήχους που βρίσκονται «πολύ κοντά» στο τρόπο και τόπο άρθρωσης. Ένα παιδί με μερική απώλεια ακοής ή με υγρό στα αυτιά μπορεί να μπερδεύει τα φωνήματα θ-δ με τα φ-β και να λέει «φέλω» αντί «θέλω», «βώρο» αντί «δώρο», να συγχέει και να μην εκφέρει σωστά όλα τα φωνήεντα πχ «άνα» αντί «ένα», ή να μπερδεύει τα άηχα με τα ηχηρά ζεύγη φωνημάτων πχ «πάλα» αντί «μπάλα». Γενικά, όταν ένα παιδί για μεγάλο χρονικό διάστημα τροποποιεί συστηματικά την ομιλία του με αποτέλεσμα να μοιάζει περισσότερο με τον τρόπο ομιλίας παιδιού μικρότερης ηλικίας, συχνά ζητάμε από τους γονείς να κάνουν έναν ακουολογικό έλεγχο. Πολλές φορές το ακουόγραμμα μπορεί να γίνει προληπτικά ή προκειμένου να αποκλείσουμε κάποια αίτια που μπορεί να προκαλούν την καθυστέρηση στην ομιλία. Τέλος, έχοντας στα χέρια μας το αποτέλεσμα ενός ακουογράμματος μπορούμε να κάνουμε καλύτερο προγραμματισμό του εξατομικευμένου λογοθεραπευτικού προγράμματος που θα εφαρμόσουμε και να καθοδηγήσουμε αναλόγως τους γονείς.






 


 Για το Σύγχρονο Παιδαγωγείο :


Λογοπεδικός BSc

Κρήτης 6, Βριλήσσια, ΤΚ.15235

κ.6942468102      e.lpalaiologou@yahoo.gr

www.facebook.com/LiaPalaiologouLogopedikos


 
                                                                                                          

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

5 παιχνίδια - καθημερινές δραστηριότητες, που βοηθούν στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας





Εμείς σας προτύνουμε τα πάρακάτω παιχνίδια που μπορείτε να παίζετε με το παιδί σας. Ωστόσο η φαντασία και η δημιουργικότητα είναι αυτό που ανεπιφύλακτα συστήνουμε.

1.Ώρα για πλυντήριο!
Προσπαθήστε αυτή την καθημερινή σας δραστηριότητα να την μετατρέψετε σε ένα παιχνίδι με το παιδί σας. Εξηγείστε στο παιδί σας ότι πρέπει να δημιουργήσει τρεις διαφορετικές στοίβες με τα άπλυτα ρούχα σας, μία με άσπρα, μία με μαύρα, μία με χρωματιστά. Κάθε φορά που ξεχωρίζει τα ρούχα του ζητάτε να τα ονομάζει και να σας λέει το χρώμα του, ή ότι άλλο μπορεί το ίδιο το παιδί μπορεί να σκεφτεί για τα ρούχα της οικογένειας. Όσο βαρετά ή αστεία και αν φαίνονται κάποια πράγματα για εμάς τους «μεγάλους» για τα παιδιά μπορεί να αποτελεί ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι. Τολμήστε το!
2.Μια βόλτα στον μανάβη!
Αγοράστε φρούτα και λαχανικά μαζί με το παιδί σας. Περιγράψτε πως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά που αγοράσατε: μαλακά, σκληρά, λεία, με χνούδι, το χρώμα τους, πως μυρίζουν, τι γεύση έχουν. Εξηγήστε στο παιδί την σημασία της υγιεινής διατροφής! Παραθέστε ζώα που τρέφονται με τα αντίστοιχα φρούτα ή λαχανικά και συνεχίστε με τα φαγητά που εμείς μπορούμε να φτιάξουμε με καθένα από αυτά.
3.Ο Σίμος λέει είναι ώρα για μπάνιο!
Κάντε το μπάνιο του παιδιού σας παιχνίδι! Παίξτε «Ο Σίμος λέει…», κατά το “Simon says…”. Το παιδί καλείτε να πλένει τα μέρη του σώματος όπου ο Σίμος λέει. Δεν πρέπει να κάνει ζαβολιές αλλά να πλένει τα μέρη του σώματος μόνο όταν τα λέει ο Σίμος. Έτσι ενισχύουμε το κομμάτι της σωματογνωσίας. Το παιδί αρχικά αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος και μεγαλώνοντας είναι σε θέση και να τα ονομάζει.
4.Ώρα να συμμαζέψουμε!
Μάθετε στο παιδί σας ότι πρέπει πάντα στο τέλος της ημέρας, ή όποτε εσείς ορίσετε, να μαζεύει τα παιχνίδια του. Ακόμα και αυτό μπορεί να γίνει ένα ευχάριστο παιχνίδι. Θα διευκολύνετε το παιδί σας αν έχετε μεγάλα κουτιά ή ντουλάπια όπου το παιδί θα μπορεί να αποθηκεύει τα παιχνίδια του χωρίζοντάς τα σε κατηγορίες π.χ. ζώα, κουζινικά, κούκλες, μπογιές και μαρκαδόρους, τουβλάκια κτλ. Είναι σημαντικό το παιδί να μπορεί να κατηγοποιεί τα διάφορα αντικείμενα με βάση κάποιο κοινό χαρακτηριστικό (ζώα, εργαλεία κλπ), όπως επίσης και να ανακαλεί απ’ τη μνήμη του μέρη μιας κατηγορίας.
5.Ώρα για ψώνια!
Κάντε μαζί την προετοιμασία για τα ψώνια και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε το παιδί ως βοηθό σας. Πριν του ζητήσετε να σας συνοδεύσει στη βόλτα για τα ψώνια σας, εξηγήστε στο παιδί τι ψωνίζετε από κάθε μαγαζί π.χ. φούρνος-ψωμί, κουλούρια, χασάπης-κρέας, κιμά, μανάβης-φρούτα, λαχανικά, σουπερμάρκετ-φαγητά, τρόφιμα. Στη συνέχεια πείτε του τα ψώνια που έχετε να κάνετε και ζητήστε από το παιδί να σας πει σε ποιο μαγαζί θα πρέπει να πάτε για τα ψώνια που του αναφέρετε. Ζητήστε από το παιδί να σας πει τι άλλο θα βρει στο συγκεκριμένο κατάστημα. Ενδεχομένως να ζητήσετε από το παιδί να φτιάξει μαζί σας την λίστα για τα ψώνια (αν είναι παιδί προσχολικής ηλικίας μπορεί να ζωγραφίσει τα ψώνια που θα χρειαστείτε). Επιλέξτε να κάνετε αυτό το παιχνίδι κάποια στιγμή που θα έχετε αρκετό χρόνο. Δεν θέλουμε το ευχάριστω παιχνίδι να καταλήξει σε «τσακωμό».



 Για το Σύγχρονο Παιδαγωγείο :


Λογοπεδικός BSc

Κρήτης 6, Βριλήσσια, ΤΚ.15235

κ.6942468102      e.lpalaiologou@yahoo.gr

www.facebook.com/LiaPalaiologouLogopedikos