Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013

Σχεδιασμός των γευμάτων στον Παιδικό σταθμό.

         Η προσχολική ηλικία θεωρείται από τις κρισιμότερες περιόδους στην εξέλιξη του ανθρώπου. Τα παιδιά ζουν μέσα στο χώρο του Παιδικού σταθμού τις περισσότερες ώρες τις ημέρας.Ένας καλό παιδικός σταθμός φροντίζει να διαμορφώνει το πρόγραμμά του, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε ηλικίας, καθώς και στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Ο σωστός παιδαγωγός αντιμετωπίζει το παιδί ως ολότητα και θεωρεί καθήκον του να απαντά με τον ίδιο σεβασμό σε όλες τις ανάγκες του παιδιού: βιολογικές, συναισθηματικές, κοινωνικές,γνωστικές. Δεν διαχωρίζει τις ώρες του προγράμματος του παιδικού σταθμού σε σημαντικές ή λιγότερο σημαντικές. Δεν θεωρεί πως η ώρα της ζωγραφικής ή της μουσικής είναι πιο χρήσιμη στην ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού από ότι η προσωπική υγιεινή και το γεύμα.
        Οι παιδαγωγοί πρέπει να λαμβάνουν υπ όψη την θεωρητική προσέγγιση της ολιστικής ανάπτυξης και να διαμορφώσουν το πρόγραμμα των γευμάτων των παιδιών στην κατεύθυνση αυτή. Να αντιμετωπίσουν δηλαδή τη διατροφή όχι μόνο ως σίτιση, αλλά και ως εμπειρία ψυχοσωματική και κοινωνική. Ως βιωματική διαδικασία, μέσω της οποίας τα παιδιά θα αποκτήσουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξή τους, θα επικοινωνήσουν , θα αποκτήσουν χρήσιμες γνώσεις. Για να επιτευχθούν όλα αυτά τα παιδιά θα πρέπει να νοιώθουν ευχάριστα τις στιγμές αυτές και να είναι ικανοποιημένα.
       Αποκτώντας ο άνθρωπος από την πολύ νεαρή του ηλικία καλές διατροφικές συνήθειες, δεν αποκτά μόνο γνώση για τη σωστή διατροφή, διαμορφώνει αντίληψη για τη σχέση του με τον εαυτό του, τον άλλο και την κοινωνία. Οι συνήθειες του αντανακλούν τον τρόπο ζωής που επιλέγει να ζήσει. Η διατροφή εξάλλου επεκτείνεται εξελικτικά από τη διαδικασία της επιβίωσης σε διαδικασία κοινωνικοποίησης  και θεωρείται επίτευγμα πολιτισμού.

Στόχοι του προγράμματος φαγητού

Α. Γενικοί στόχοι

1. Θρέψη
2.Ευχαρίστηση - ικανοποίηση
3. Κοινωνικές επαφές - κοινωνικές δεξιότητες
4.Γνώσεις

Β. Ειδικοί στόχοι

1. Η συνεργασία μεταξύ όλων των συμμετεχόντων (παιδαγωγοί, παιδιά, βοηθητικό προσωπικό)
2.Τήρηση κανόνων υγιεινής
3. Κλίμα ηρεμίας την ώρα των γευμάτων
4. Ενίσχυση της αυτονομίας και της αυτοεξυπηρέτησης


ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΤΩΝ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

        Την ευθύνη της οργάνωσης των γευμάτων έχουν οι παιδαγωγοί και η προϊσταμένη του Σταθμού.
 Τηρούνται με απόλυτη σχολαστικότητα οι κανόνες υγιεινής των τροφίμων.
        Τα παιδιά , ανάλογα με την ηλικία τους , συμμετέχουν ενεργά στην προετοιμασία των γευμάτων, αλλά και στην αποκατάσταση του χώρου μετά το φαγητό.
         Δημιουργείται ευχάριστο κλίμα την ώρα των γευμάτων και γενικά επιδιώκεται η παρουσίαση των τροφών να γίνεται με τρόπο που να κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών και να συμβάλλει στη αισθητική.
          Τα παιδιά δεν πιέζονται να φάνε, αν δεν πεινάνε. Επίσης δεν πιέζονται να τελειώσουν γρήγορα το φαγητό τους. Το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό και πρέπει να γίνει σεβαστός.

Ο Ρόλος των εμπλεκομένων στα γεύματα.

Παιδαγωγός.

Γενικά καθήκοντα.

  • Έχει την ευθύνη για την οργάνωση και τον σχεδιασμό των γευμάτων με τρόπο που να υπηρετούν τις ανάγκες των παιδιών.
  • Ελέγχει την ποιότητα των τροφών και δεν τις δίνει στα παιδιά αν είναι ακατάλληλες.
  • Φροντίζει να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων και συνεργάζεται με το υπόλοιπο προσωπικό για το σκοπό αυτό.
  • Είναι η μόνη αρμόδια να αντιμετωπίσει θέματα που σχετίζονται με τα παιδιά την ώρα των γευμάτων.
  • Επιδιώκει : την αυτοεξυπηρέτηση , την ανάπτυξη σωστών συνηθειών στη διατροφή, την ενημέρωση των παιδιών για το είδος των τροφών , τη χρησιμότητα και την προέλευση τους.
  • Φροντίζει ο χώρος της τραπεζαρίας να είναι κατάλληλα οργανωμένος και διακοσμημένος.


Σχεδιασμός γευμάτων

Πρωινό γεύμα.

Στην τραπεζαρία τοποθετούνται σε χώρο βοηθητικό 5 λεπτά πριν το γεύμα:
α. Καθαρά ποτήρια
β. Κανάτα γεμάτη νερό
γ. Κανάτα με γάλα
δ. μπαλάκια με το τρόφιμο. Τις μέρες που έχει ψωμί-μέλι ή μαρμελάδα, οι φέτες του ψωμιού βρίσκονται κομμένες στα 2, σε δίσκο σε 3 μορφές: 1. ψωμί- Βιτάμ- μέλι 2. ψωμί - Βιτάμ  3. ψωμί σκέτο ανάλογο με τον αριθμό των παιδιών, που θα επιλέξουν τι θα φάνε.
ε. χαρτοπετσέτες

Προετοιμασία παιδιών πριν το πρωινό.

Πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και νερό και κάθονται στην τραπεζαρία σε σταθερές θέσεις. Πριν σερβιριστούν η τραπεζοκόμος καθαρίζει με βρεγμένο πανί τα τραπέζια. Ακολουθεί το σερβίρισμα. ένα ένα παιδάκι αυτοσερβίρεται με την επίβλεψη της παιδαγωγού παίρνοντας από το ράφι το μπολάκι με το τρόφιμο και το ποτήρι του. Η παιδαγωγός σερβίρει τα υγρά στα ποτήρια.και μοιράζει τις χαρτοπετσέτες.

Μάζεμα τραπεζαρίας.

 Μετά το τέλος του γεύματος κάθε παιδί βάζει μέσα στο μπολάκι του ό,τι δεν έχει φάει και την χαρτοπετσέτα του , σηκώνεται τακτοποιεί την καρέκλα του, παίρνει το μπολάκι του και το ποτήρι του, αδειάζει το περιεχόμενο του μπολ σε ειδικό καλάθι και τα τοποθετεί στο βοηθητικό χώρο για να ολοκληρωθεί η τακτοποίηση .

Για να εξασφαλιστεί η απαραίτητη ηρεμία των παιδιών κατά το πρωινό
α. κλείνει η πόρτα της τραπεζαρίας
β. σε περίπτωση καθυστερημένης προσέλευσης , φάση ολοκλήρωσης του γεύματος , δεν προσέρχοντε στην τραπεζαρία, αλλά παραμένουν με το συνοδό τους στον προθάλαμο έως ότου το παραλάβει η παιδαγωγός.


Μεσημεριανό γεύμα

Σε βοηθητικό χώρο τοποθετούντε στην τραπεζαρία 5 λεπτά πριν το γεύμα από την τραπεζοκόμο:

α. Καθαρά ποτήρια
β. Κανάτα με φρέσκο νερό
Το σερβίρισμα γίνεται από την παιδαγωγό.

       Για κάθε παιδί υπάρχει στο τραπέζι : χαρτοπετσέτα πάνω στην οποία υπάρχει το ψωμί, κουτάλι ή πιρούνι , σαλάτα ατομική σε μπολάκι, νερό . Τα σερβίτσια τοποθετούντε με τον ενδεδειγμένο τρόπο και όχι άτακτα.
       Το κοτόπουλο, το μπιφτέκι, το μοσχάρι όταν συνοδεύεται απο υδαρές τρόφιμο( σούπα, πουρές) τοποθετείται στο μπολ της σαλάτας
        Το φρούτο σερβίρεται σε ατομικό μπολάκι για κάθε παιδί. Φρούτα με φλούδα που τρώγεται ,μπορούν να προσφερθούν και  με τη φλούδα τους εφόσον ΄λεχουν πλυθεί άριστα. Η μπανάνα μπορεί να δοθεί με φλούδα για να καθαριστεί από τα παιδιά.

Επισημάνσεις σχετικά με τα κρέατα:
  • Το κοτόπουλο δεν ξεκοκαλίζετε, σερβίρεται σε μερίδες.
  • Το μοσχάρι κόβεται σε κομματάκια, μέγεθος μπουκιάς
  • Το ψάρι καθαρίζεται σχολαστικά από τα κόκαλά του και σερβίρεται σε κομμάτια ορατά από το παιδί ώστε να μπορεί να τα δοκιμάζει χωριστά και να διακρίνει γεύσεις.

Μάζεμα τραπεζαρίας

Η παιδαγωγός μαζεύει τα κυρίως πιάτα με όλα τα περισσεύματα , τα οποία αδειάζει σε λεκάνη. Τα παιδιά μαζεύουν ποτήρι , μπολάκι φρούτου και αδειάζουν τα πιθανά υπόλοιπα στη λεκάνη. Τα παιδιά αποχωρούν από την τραπεζαρία όταν τα τραπέζια είναι εντελώς άδεια από σκεύη.



Κοντοβά Έλλη 
Βρεφονηπιοκόμος Τ.Ε

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Σχέδιο εργασίας για το σιτάρι -Μέρος 2o

Στο δεύτερο μέρος της ενοτητας αυτής και αφού ξαναείδαμε τους μύλους μας και θυμηθήκαμε τη διαδικασία της παραγωγής του αλευριού, μαζί με τα παιδιά αποφασίσαμε να ζυμώσουμε ψωμί.
  Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι "Το πιο γλυκό ψωμι", http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A107/391/2582,10057/ , ( ένα επίσης καλό βιβλίο για το ψωμί είναι και το "Σιτάρι " της Άννης θεοχάρη ) και έπειτα στρωθήκαμε στη δουλειά!!!

Συγκεντρώσαμε τα υλικά μας σε ένα τραπέζι, και τα παιδιά μαζεύτηκαν γύρω γύρω.



Σειρά είχε να αναγνωρίσουμε γευστικά τα υλικά αλεύρι, αλάτι , ζάχαρη , μαγιά, νερό...

αλεύρι...


μαλακόοοοοοοοο 

να δω και εγώ!

αυτό δεν το βωρήκαν! Μαγιά.

ζάχαρη ή αλάτι ;










































Μετά όλα μαζί στη λεκάνη....




Μισό κουταλάκι ζάχαρη

Νεράκι με μαγιά














Ας αρχίσει λοιπόν το ζύμωμα....

Τώρα ζυμώνουμε δυνατά

Ο καθένας το δικό του ψωμάκι


Ταψάκι και ψήσιμο...















Αφήνουμε να ξεκουραστεί το ζυμάρι και πάμε για ψήσιμο....















Μετά απο 1 περίπου ώρα ....


 Το φάγαμε όλο και ήταν πραγματικά το πιό ΓΛΥΚΌ ΨΩΜΙ !!!!

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Σχέδιο εργασίας για το σιτάρι -Μέρος 1ο

   Στα πλαίσια της ανακάλυψης των φθινοπωρινών καρπών ασχοληθήκαμε στον Παιδικό Σταθμό με το σιτάρι και τον κύκλο του ψωμιού. Στην ανάρτηση αυτή θα αναφερθώ στην πρώτη φάση του σχεδίου εργασίας που είναι ο καρπός και  η δημιουργία του αλευριού.
   Τα παιδιά είδαν τον καρπό, τον μύρισαν, τον γεύτηκαν, τον έπιασαν και τον παρατήρησαν από κοντά. Συζητήσαμε, με έναυσμα φωτογραφίες και πίνακες ζωγραφικής για την σπορά του, την συγκομιδή  αλλά και την αξιοποίησή του . Τη διαδικασία τη κάναμε και μουσικοκινητικά, με τα παιδιά στο ρόλο του γεωργού , να προσποιούνται πως οργώνουν, σπέρνουν, θερίζουν και τελικά πάνε τον καρπό στον αλευρόμυλο, τον οποίο και κατασκευάσαμε.

Θεόφιλος



Στάχυ και καρπός

Θερισμός – Vincent van Gogh

Δρεπάνι




















 
   
             Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να τον τρίψουμε ανάμεσα σε 2 πέτρες όπως οι μύλοι με σκοπό να αντιληφθούν πως δημιουργείται το αλεύρι από το οποίο παράγεται το ψωμί.
Παλιός αλευρόμυλος





Κατασκευή Αλευρόμυλου

ρολό από χαρτί υγείας
Το βάφουμε ή το τυλίγουμε με χαρτί σε χρώμα που θέλουμε


κόβουμε κύκλους για να τους κάνουμε σκεπή στο μύλο
Τετράγωνο χαρτί για τους έλικες


το ζωγραφίζουμε



















Έτοιμοι οι έλικες


















Κολλάμε στη βάση σπόρους
Έτοιμος!!!!!