Τρίτη, 26 Φεβρουαρίου 2013

Παιχνίδια με το χρόνο για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά! Οι απόκριες!

   Είναι αυτονόητο πως όλες οι γιορτές θα πρέπει να γιορτάζονται με την ίδια λογική όπως και αυτή των Χριστουγέννων, αν και για τους παιδαγωγούς έχουν μικρότερη σημασία , μια και σε αυτές δεν συμμετέχουν οι γονείς, και συνεπώς, δεν υπάρχει η αγωνία της προβολής τους προς τα έξω.
   Ωστόσο , ας μην ξεχνάμε πως όλες οι γιορτές έχουν την ίδια σημασία από άποψη ψυχοπαιδαγωγική, και για τους παιδαγωγούς δεν διαφέρει η ιδεολογία της διδακτικής τους.
   Έτσι μετά από μια μικρή ανάπαυλα που ακολουθεί τη γιορτή της Πρωτοχρονιάς και την υποδοχή του Νέου Χρόνου, και συνήθως μετά από την υποδοχή και του Φλεβάρη , "ανοίγει " το Τριώδιο. Γιορτή χαρούμενη που κρατάει αρκετά ώστε να την εκμεταλλευτούμε και να την απολαύσουμε! Υπάρχουν έθιμα πολλά, είναι η ευκαιρία να μελετήσουμε με ιδιαίτερη προσοχή τη μεταμφίεση, τους ρόλους που θα θέλαμε να υποδυθούμε , τον εαυτό μας πως αλλάζει μέσα από αυτούς. Να απομυθοποιήσουμε για μια ακόμη φορά τα πρότυπα της τηλεόρασης και να προσπαθήσουμε να βρούμε άλλους ρόλους, πιο πρωτότυπους που να ξέρουμε συγχρόνως τι παριστάνουν. Να δούμε πως συνήθιζαν να μεταμφιέζονται παλαιότερα οι άνθρωποι, πως μεταμφιέζονται τώρα στα διάφορα μέρη της Ελλάδας, από ποιους μύθους ξεπηδούν όλες αυτές οι συνήθειες.Να κάνουμε με την ευκαιρία της αναζήτησης κουστουμιών μελέτη των ρούχων που φορούσαν οι παππούδες των παππούδων μας , οι Έλληνες στα διάφορα μέρη της χώρας, οι άλλοι λαοί της γης  πως εξελίχθηκε η ενδυμασία γενικά, τα ονόματα των ρούχων , των υφασμάτων, ακόμα και τον τρόπο συντήρησης τους. Να μελετήσουμε τις αποκριάτικες μάσκες, τις μάσκες που πολλοί λαοί χρησιμοποιούν ακόμα και σήμερα, τις μάσκες που χρησιμοποιούσαν οι παλαιότεροι όταν ήθελαν να μεταμφιεστούν , τις μάσκες του αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου.
   Βέβαια όλα τα παραπάνω είναι ιδέες που δεν μπορούν να εφαρμοστούν όλες μαζί σε μια χρονιά, δείχνουν όμως πόσο πολύ υλικό υπάρχει και πόσο πλούσια είναι αυτή η γιορτή, πόσες ευκαιρίες δίνει για μελέτη της ιστορίας και της γεωγραφίας, για να μάθουμε και να δούμε χιλιάδες καινούρια και ενδιαφέροντα πράγματα.
   Πάλι με τη βοήθεια του σχεδίου εργασίας, τα υλικά που θα φέρει ο παιδαγωγός στην τάξη και τον τρόπο που θα τα παρουσιάσει και φυσικά τις δυνατότητες των παιδιών, μπορεί εκτός από την τελευταία εβδομάδα που θα γίνει ένα γλέντι σαν επισφράγισμα όσων έχουν προηγηθεί, να περάσουν μέρες χαράς και δημιουργίας που θα μείνουν αξέχαστες.
   Η γιορτή που τελικά θα γίνει, όπως συνηθίζεται, την τελευταία εβδομάδα των Αποκριών θα είναι ένα πραγματικό ξεφάντωμα παιδιών και παιδαγωγών. Εκείνη την ημέρα αμβλύνονται οι κανόνες και τα όρια και όλοι έχουν το δικαίωμα να εκφράσουν , στο πλαίσιο του δυνατού, έναν άλλο πιο τρελό εαυτό. Να παίξουν το ρόλο τους σαν μεταμφιεσμένοι, να χορέψουν ξέφρενα, να φάνε ή να μη φάνε μόνο αμέτρητα γλυκά και καθόλου φαγητό και να πιουν κόκα  κόλα και άλλα παρόμοια ποτά που κανονικά απαγορεύονται τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου.
   Τα μικρά (2-2;6) βλέπουν την τάξη τους στολισμένη με σερπαντίνες και γιρλάντες ακούν τραγούδια που έχουν σχέση με τη γιορτή, κάνουν ένα γλέντι μεταμφιεσμένα ή όχι, ανάλογα με τις επιθυμίες τους.
   Τα παιδιά 2;6-4 θα παίξουν με σερπαντίνες και κομφετί, θα βάψουν με δαχτυλομπογιές μάσκες που θα έχει ετοιμάσει ο παιδαγωγός, θα ακούσουν και θα μάθουν κάποια τραγούδια σχετικά με τις Απόκριες, θα ακούσουν ανάλογες ιστορίες και ποιήματα θα ετοιμάσουν τη γιορτή τους και θα μεταμφιεστούν με τη βοήθεια των παιδαγωγών ή των γονιών τους .
   Τέλος θα οργανώσουν πάντα ανάλογα με τις δυνατότητες τους την τάξη και τις δραστηριότητες έτσι ώστε να ζήσουν ένα χρονικό διάστημα στο ρυθμό του καρναβαλιού.
    α) Το κουκλόσπιτο θα στολιστεί και οι κούκλες θα ντυθούν μασκαράδες.
    β) Η γωνιά μεταμφίεσης βρίσκεται πάλι στις δόξες της! Δοκιμάζοντας ρούχα, καπέλα , μάσκες, μακιγιάζ. Τα παιδιά δημιουργούν και φαντάζονται πως με τη βοήθεια των υλικών που ήδη έχουν μπορούν να φτιάξουν τις στολές που τους ενδιαφέρει.
   γ) Το μαγαζάκι εξυπηρετεί και αυτό ανάγκες που γεννιούνται λόγω των ημερών:
- Το βιβλιοχαρτοπωλείο πουλά χαρτιά και χαρτόνια, μπογιές , συρραπτικά και κόλλες ό,τι χρειάζεται για την κατασκευή των απαραίτητων αξεσουάρ.Χαρτοπόλεμο και σερπαντίνες. Πουλάει ακόμα βιβλία με ιδέες μεταμφίεσης και μακιγιάζ, καθώς και τις ίδιες τις μπογιές που απαιτούνται για το μακιγιάζ.
- Το κατάστημα υφασμάτων και ρούχων πουλάει ακριβώς όσα χρειάζονται στη συνέχεια στη γωνιά μεταμφίεσης, πατρόν για καπέλα και μάσκες.
-Το μπακάλικο τέλος πουλάει όλα τα χρειαζούμενα για την πραγματοποίηση των γλυκών των μεζέδων του μεγάλου ξεφαντώματος.
δ) Η γωνιά ή ο χώρος του λόγου και πληροφοριών πλουτίζεται ευκαιριακά με βιβλία που αφορούν το θέμα: ιστορίες, ποιήματα, λόγια τραγουδιών αλλά και βιβλία που δείχνουν  ήθη και έθιμα διαφόρων περιοχών της Ελλάδας αλλά και άλλων χωρών, κουστούμια που χρησιμοποιούσαν τα παλιά χρόνια για τις μεταμφιέσεις, λευκώματα με φωτογραφίες των παιδιών της τάξης ή παλαιότερων τάξεων από προηγούμενες Απόκριες, έργα μεγάλων ζωγράφων που έχουν θέμα το Καρναβάλι και τις μεταμφιέσεις, βιβλία με κοστούμια θεάτρου κ.α.
ε) Ο χώρος μουσικής και ακρόασης ζωντανεύει πάλι καθώς ακούμε τραγούδια σκωπτικά δημοτικά καθώς και άλλα αποκριάτικα, κλασική μουσική με το ίδιο θέμα, εύθυμα λατινοαμερικάνικα τραγούδια που αποτελούν χαρακτηριστικό άκοσμα αυτής της περιόδου. Επίσης είναι ο χώρος που κάνουμε νέες αναζητήσεις για να βρούμε τη μουσική που θα ακούσουμε και θα χορέψουμε στη μεγάλη γιορτή.
στ) Στο εργαστήρι μουσικοκινητικής αγωγής μαθαίνουμε μοντέρνους χορούς, που θα χορέψουμε ελεύθερα στη γιορτή , αλλά και παλαιότερους κλασικούς όπως βάλς, τσάρλεστον  κ.α.
ζ) Στο εργαστήρι γραφισμού ψάχνουμε τρόπους να διακοσμήσουμε τις μάσκες και τα καπέλα μας.
η) Στο εργαστήρι χειροτεχνίας μελετάμε καταρχάς διάφορα σχήματα για να κόβουμε μάσκες ή τα καπέλα ανάλογα με το τι θέλουμε να ντυθούμε ή τι μάσκα ή καπέλο μας χρειάζεται. Στη συνέχεια πραγματοποιούμε το έργο μας. Αν χρειαστεί βάψιμο, περνάμε στο εργαστήρι ζωγραφικής.
θ) Τέλος, το εργαστήρι μαγειρικής, αναλαμβάνει πάλι την προετοιμασία των εδεσμάτων.

 Απόσπασμα από  το βιβλίο της Δρ. Ζακοπούλου Αγνής
 " Παιχνίδια με το χρόνο για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά"
 Εκδόσεις Εκκρεμές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου