Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

Η αύξηση των θετικών συμπεριφορών

 


Οι  μαθητές που εκδηλώνουν προβληματικές συμπεριφορές συνήθως παρουσιάζουν ελλειμματικές αντιδράσεις σε διάφορους τομείς και δεν διαθέτουν βασικές δεξιότητες που σχετίζονται με τις σχολικές απαιτήσεις.Η ενίσχυση των ελλειμματικών αντιδράσεων και η διδασκαλία νέων δεξιοτήτων βοηθούν στην επιτυχη προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον.
                                                                Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ
Υπάρχουν πολλά πράγματα που αρέσουν στα παιδιά και τα οποία μπορούν να αποτελέσουν για αυτά κίνητρο για την εκδήλωση των θετικών συμπεριφορών.Για παράδειγμα ένας μαθητής μπορεί να κάτσει φρόνιμος κατά τη διάρκεια του μαθήματος προκειμένου να κερδίσει μια χρωματιστή σφραγίδα από τον δάσκαλό του κατα τη λήξη του μαθήματος.Οι << αμοιβές>> μπορεί να είναι υλικές(παιχνίδια,αγαπημένες τροφές κ.α),δραστηριότητες(βόλτα,να μπει πρώτο την ώρα του μαθήματος της γυμναστικής,να κρατήσει το απουσιολόγιο κ.α) και κοινωνικής φύσεως(αγκαλιές και φιλιά όταν κάνει κάτι σωστά κ.α).
Ο έπαινος πρέπει να αναφέρεται σε συγκεκριμένη επιθυμητή συμπεριφορά και να μην είναι γενικός π.χ<<είσαι καταπληκτικός που διάβασες για μισή ώρα συνεχόμενα>> και όχι απλά<<είσαι τέλειος>>.Επίσης πρέπει να παρέχεται συνειδητά πολλές φορές τη μέρα(όταν μία συμπεριφορά δεν ενισχύεται,εξαφανίζεται ή μειώνεται αρκετά).Τέλος πρέπει να παρέχεται με πραγματικό αίσθημα αναγνώρισης(π.χ<<Το έκανες πολύ σωστά,μπράβο>> και όχι<<Αφού είσαι τόσο έξυπνος,γιατί τα κάνεις αυτά>> ή <<μπράβο αλλά μπορείς και καλύτερα>>).
                                                                     Π.Χ
Ο Γιώργος ήταν 5 ετών και φοιτούσε στο νηπιαγωγείο.Συχνά φώναζε,έκανε επιθέσεις,κλωτσούσε κ.α.Οι γονείς του είχαν δοκιμάσει όλες τις μεθόδους πειθαρχίας με μόνο αποτέλεσμα  την ενισχυση της προβληματικής του συμπεριφοράς.Αυτές οι αντιδράσεις των γονέων  αποτελούσαν για τον Γιώργο θετική ενίσχυση.Πιθανόν οι γονείς του να ήταν πολυάσχολοι,με αποτέλεσμα να μην δίνουν προσοχή στον Γιώργο.Ο Γιώργος λοιπόν με αυτόν τον τρόπο κατέφερνε να κερδίσει την προσοχή τους(έστω και αρνητική)

 Βασιλείου Ελένη, Εκπαιδευτικός

Βιβλιογραφία
Προσαρμογή στο σχολείο, εκδ.Ελληνικά γράμματα



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου