Σάββατο, 30 Μαρτίου 2013

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΤΑΞΕΙΣ PRE-JUNIOR KAI JUNIOR ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΕΡΟΣ 1ο




Πολλοί από εμάς ίσως θεωρούν ότι τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες εντάσσονται ιδιαίτερα δύσκολα στο αυστηρό σχολικό πλαίσιο και γενικά στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και ων διαφόρων απαιτήσεών της. Πώς, λοιπόν, εμείς ως καθηγητές θα πείσουμε τους γονείς να πάρουν την απόφαση να εντάξουν τα παιδιά τους σε ένα ξενόγλωσσο πλαίσιο από νωρίς όταν όλοι οι υπόλοιποι υποστηρίζουν ότι τα Αγγλικά «είναι πολυτέλεια»;
Το παν, κατά τη γνώμη μου, είναι η γνώση και η ετοιμότητά μας ως καθηγητές. Είναι «εγκληματικό» να πιστεύουμε ότι εάν, απλά και μόνο, μειώσουμε τον όγκο της ύλης, κάνουμε αυτό που πρέπει για τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Σε κανένα Πανεπιστήμιο και σε κανένα σύγγραμμα δε διαβάσαμε ότι εάν κάποιος αδυνατεί για διαφόρους λόγους να μάθει, εμείς κάνουμε «μείωση ύλης» και «μείωση homework». Ας δούμε, λοιπόν, κάποιες απλές και πρακτικές λύσεις για παιδιά που φοιτούν σε Pre-Junior και Junior τάξεις και αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες.

  •       Ενισχύουμε τις λεπτές κινήσεις των μαθητών με σκοπό την ενίσχυση του οπτικο-κινητικού αλλά και του γραφο-κινητικού τους συντονισμού. Για παράδειγμα, μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές μας να ενώσουν τελίτσες (join the dots activities) ενός μήλου και στη συνέχεια μπορούμε να διδάξουμε τη λέξη “apple” κι αργότερα τη μικρή φρασούλα “an apple” ή και “This is an apple”. Εναλλακτικά  μπορούμε να τους ζητήσουμε να κόψουν ένα μήλο χαραγμένο στο χαρτί τους, με απώτερο σκοπό να δυναμώσει το μυϊκό τους σύστημα των δαχτύλων.
  •       Ενισχύουμε την αδρή κινητικότητα των μαθητών μας (συντονισμός μεγάλων κινήσεων) και τον προσανατολισμό τους στο χώρο, ζητώντας τους να ακολουθήσουν συγκεκριμένες εντολές. Για παράδειγμα, «Όλοι δύο βήματα δεξιά». Εμείς, λοιπόν, εξασκούμε τον χωρο-χρονικό τους προσανατολισμό, τις λέξεις right, left λίγο αργότερα κι έτσι στη συνέχεια θα είμαστε σίγουροι ότι ΌΛΑ τα παιδιά θα κοιτούν την άσκηση στη σωστή σελίδα που έχουμε υποδείξει μια και δεν είναι λίγες εκείνες οι φορές που τους ζητάμε να κάνουν μια άσκηση στην αριστερή σελίδα κι εκείνα κοιτούν στη δεξιά!
  •       Ασκήσεις μεταφοράς δεξιοτήτων (Transfer of Cognitive Skills): Ζητάμε από τα παιδιά να συνεργαστούν έτσι ώστε ένα αντικείμενο (π.χ. ένα μπαλάκι) να μεταφερθεί από το πρώτο στο τελευταίο παιδάκι. Ενώ κάτι τέτοιο φαίνεται εξαιρετικά απλό (και πιθανόν χάσιμο πολύτιμου χρόνου!), εξασκούμε τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών μας αλλά και του προφορικού διαλόγου Ä περιμένω τη σειρά μου για να μιλήσω.
  •       Σειροθέτηση αντικειμένων, για παράδειγμα «Βάλε τα κουμπάκια στη σειρά ξεκινώντας από το πιο μικρό.» Επίσης, μια απλή άσκηση η οποία, όμως, αργότερα θα βοηθήσει τους μαθητές στη σειροθέτηση εικόνων άρα θα εκτελούν εντολές του τύπου Put the words in alphabetical order κτλ.

Όπως έχω προαναφέρει και σε προηγούμενό μου άρθρο, είναι στο χέρι μας να αποφασίσουμε τι είδους καθηγητές θέλουμε να είμαστε! Οι καθηγητές που απλά θα μάθουμε στους μαθητές μας τα φρούτα και θα είμαστε υπερήφανοι όταν το καταφέρουν ή οι καθηγητές που θα τους διδάξουμε τα φρούτα αλλά με τρόπο διασκεδαστικό, εναλλακτικό, με τρόπο που θα σέβεται τις δυσκολίες τους αλλά και τις ιδιαιτερότητες της προσωπικότητάς τους;
Η δική μου θεωρία, πλέον, ύστερα από εκτενή επαφή και διδασκαλία παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η ακόλουθη…

«Δες – Σκέψου – Ενημερώσου – Μορφώσου – Δίδαξε – Επανεξέτασε τη στάση σου και τον τρόπο διδασκαλίας σου -Πέτυχε»

Για το Συγχρονο Παιδαγωγείο : 

Καθηγήτρια Αγγλικών γιαπαιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Απόφοιτη του τμήματος Μεθοδολογίας της Εκπαίδευσης Πανεπιστημίων Αγγλίας και Αμερικής. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και Μετάφραση από το London Metropolitan University. Ύστερα από 13 χρόνια εμπειρίας διδασκαλίας της Αγγλικής σε παιδιά και ενήλικες (σε σχολεία, φροντιστήρια και ως εξετάστρια του ΥΠΕΠΘ για το ΚΠγ) και κατόπιν φοίτησης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ασχολήθηκε με τη διδασκαλία της Αγγλικής σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Τον τελευταίο χρόνο διεξάγει σεμινάρια σε Καθηγητές Ξένων Γλωσσών και συγγράφει το δικό της υλικό για παιδιά με Μ.Δ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου