Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2013

Ποια είναι τα συμπτώματα της υπνοβασίας στα παιδιά;


Η υπνοβασία είναι μια διαταραχή του ύπνου στα παιδιά η οποία συνήθως σταματάει όσο το παιδί μεγαλώνει. Το παιδί που υπνοβατεί σηκώνεται από το κρεβάτι του, περπατάει και μιλάει ενώ βρίσκεται σε βαθύ ύπνο.

Τα μάτια του είναι ανοιχτά, η έκφρασή του κενή και όσο ο γονιός προσπαθεί να του μιλήσει εκείνο μπορεί να απαντά με λέξεις χωρίς λογική ροή και νόημα. Παρ’ όλες τις προσπάθειες, είναι αδύνατο για τον γονιό να το ξυπνήσει. Τέλος, μέσα σε λίγη ώρα το παιδί ηρεμεί, επιστρέφει σε βαθύ ύπνο και το επόμενο πρωί δεν θυμάται το γεγονός.

Η υπνοβασία είναι πιο συχνή σε μέλη της ίδιας οικογένειας, ενώ οι έρευνες τονίζουν τη γενετική της προδιάθεση. Εμφανίζεται συχνότερα στα ανήλικα αγόρια σε αναλογία 4 προς 1.

Η ένταση των επεισοδίων υπνοβασίας μπορεί να ποικίλλει αλλά και να εξελιχθεί μέσα στον χρόνο από ήπια σε βαριά και συστηματική, όπου το παιδί τραυματίζεται σωματικά, νιώθει ντροπή, ενοχή και ψυχολογική σύγχυση γι’ αυτό που του συμβαίνει.

Πώς μπορεί ο γονιός να βοηθήσει το παιδί που υπνοβατεί; 

Προσπαθήστε να μείνετε ήρεμοι και να σκεφτείτε ότι η υπνοβασία είναι ένα φαινόμενο φυσιολογικό στα παιδιά εφόσον δεν παρεμβαίνει στην καθημερινή του ζωή. Αποδεχτείτε ότι δεν μπορείτε να σταματήσετε ένα επεισόδιο υπνοβασίας και παραμείνετε κοντά στο παιδί μέχρι να επιστρέψει στο κρεβάτι του.

Το μεγαλύτερό σας μέλημα πρέπει να είναι η φροντίδα για την ασφάλεια του παιδιού και για τον λόγο αυτόν είναι σημαντικό να απομακρύνετε τα αιχμηρά αντικείμενα από κοντά του και να κλειδώσετε τα παράθυρα του σπιτιού ώστε να μην τραυματιστεί.

Αν παρ’ όλα αυτά τα επεισόδια υπνοβασίας είναι συχνά, προσπαθήστε να σπάσετε τον φαύλο κύκλο του ύπνου, σημειώνοντας για μια εβδομάδα κάθε ημέρα την ώρα που το παιδί πέφτει για ύπνο και την ώρα που αρχίζει και υπνοβατεί. Ξυπνήστε το παιδί 15 λεπτά πριν από την αναμενόμενη έναρξη του υπνοβατικού επεισοδίου. Αυτό θα μειώσει την επανάληψή τους.

Επειδή το άγχος και η κούραση ενισχύουν τις υπνοβασίες στα μικρά παιδιά, παροτρύνετε το παιδί να κοιμάται πολλές ώρες και συζητάτε καθημερινά μαζί του για τα γεγονότα της ημέρας που το ταράζουν.

Εάν το παιδί όμως υπνοβατεί κάθε βράδυ, τραυματίζεται και έχει έντονο και ανεξέλεγκτο άγχος, τότε θα είναι χρήσιμο να επισκεφτείτε έναν παιδοψυχίατρο για να σας κατευθύνει θεραπευτικά.
Η Μυρσίνη Κωστοπούλου είναι ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια (PhD), myrsi@hol.gr


Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ Ένθετο Υγεία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου