Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

5 ερωτήσεις που διστάζω να κάνω στον λογοθεραπευτή



«Γιατί χρησιμοποιούν τον καθρέφτη;»
Ο καθρέφτης είναι ένα από τα βασικά εργαλεία του λογοθεραπευτή.
Με τη βοήθεια του καθρέφτη το παιδί μπορεί να βλέπει τον εαυτό του και να διορθώνει τα λάθη του. Μπορεί να δει και να αντιληφθεί καλύτερα πως πρέπει να τοποθετήσει τους αρθρωτές (γλώσσα, χείλη, δόντια) προκειμένου να εκφέρει σωστά τα φωνήματα που το δυσκολεύουν. Ο καθρέφτης χρησιμοποιείτε κυρίως στην αποκατάσταση των αρθρωτικών δυσκολιών.








«Γιατί οι συνεδρίες γίνονται σε παιδικά τραπέζια και καρέκλες;»
Όσο άβολο κι αν είναι για τον λογοθεραπευτή, ο θεραπευτής πρέπει πάντα να «κατεβαίνει» στο επίπεδο του παιδιού. Το παιδί πρέπει να νιώθει άνετα και αναπαυτικά. Δεν έχει νόημα να κάθεται σε αυτόν τον τεράστιο «θρόνο» (καρέκλες ενηλίκων), όπου τα ποδαράκια του κρέμονται, η πλάτη του είναι μακριά από το κάθισμα κτλ. Τόσο για πρακτικούς όσο και για ψυχολογικούς λόγους, οι συνεδρίες γίνονται κατα κανόνα σε παιδικά έπιπλα.



«Μα κάνουν καθόλου δουλειά ή όλη την ώρα παίζουν;»
Αυτή είναι μια ερώτηση που νιώθω ότι πολλές θέλουν να μου κάνουν οι γονείς αλλά διστάζουν...
Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, τόσο η αξιολόγηση όσο και η αποκατάσταση δεν μπορεί να γίνει με άλλο τρόπο παρά μόνο μέσα από το παιχνίδι. Ο λογοθεραπευτής πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμόζει τα παιχνίδια στις θεραπείες και τις θεραπείες στο παιχνίδι. Κάρτες, επιτραπέζια, χαρτιά, μαρκαδόροι, παραμύθια, κούκλες, κουζινικά, ζωάκια, παζλ..... Όλα τα παραπάνω αν χρησιμοποιηθούν με τον κατάλληλο τρόπο, μπορούν να γίνουν το καλύτερο θεραπευτικό υλικό.

















«Αχ αυτά τα γλωσσοπίεστρα!!!! Γιατί τα χρησιμοποιούν;»
Πολλές φορές τα παιδιά τρομάζουν όταν με βλέπουν να βγάζω το «ξυλάκι» και αυθόρμητα βάζουν το χέρι τους μπροστά για να καλύψουν το στόμα τους. Τους εξηγώ ότι δεν πρόκειται να κάνω αυτό που κάνει και ο γιατρός……
Δυστυχώς πολλές φορές ο λογοθεραπευτής πρέπει να χρησιμοποιήσει το γλωσσοπίεστρο προκειμένου να δείξει στο παιδί τη σωστή τοποθέτηση για την σωστή παραγωγή των φωνημάτων (φυσικά κάθε γλωσσοπίεστρο είναι αποστειρωμένο και μιας χρήσης).










«Τι να πω στο παιδί μου για τον λογοθεραπευτή και την λογοθεραπεία; Καλύτερα να μην του πω την αλήθεια γιατί θα το πληγώσω και δεν θα θέλει να έρθει στιςσυνεδρίες»
Όπως όλοι οι γονείς γνωρίζουμε, οφείλουμε να λέμε στα παιδιά μας την αλήθεια, απλά μπορούμε να ‘φιλτράρουμε’ τα λόγια μας. Φυσικά ανάλογα και με την ηλικία του παιδιού θα επιλέξουμε τις πληροφορίες που θα του δώσουμε. Σε μεγαλύτερα παιδιά, που από μόνα τους αντιλαμβάνονται τις αδυναμίες τους, τους λέμε την αλήθεια και φυσικά τονίζουμε στο παιδί μας ότι δεν είναι το μόνο που μπορεί να έχει αδυναμίες σε κάποιους τομείς. Ακόμα και οι ίδιοι οι γονείς σε άλλα πράγματα είναι καλοί και σε άλλα δυσκολεύονται και όλοι όταν έχουμε κάποια αδυναμία απευθυνόμαστε στα κατάλληλα πρόσωπα προκειμένου να μας βοηθήσουν. Στα μικρότερα παιδιά μπορούμε να δώσουμε πολύ λιγότερες πληροφορίες, να τονίσουμε ότι θα υπάρχει το στοιχείο του παιχνιδιού και ότι αυτό το πρόσωπο θα σου δείξει πως να λες κάποιες φωνές-γράμματα-λέξεις με έναν διαφορετικό τρόπο. Καλό είναι να αποφεύγουμε εκφράσεις του τύπου: «Σωστό», «Λάθος», «Δεν μιλάς σωστά, καλά, καθαρά», «Δεν ξέρεις πολλές λέξεις», «Κομπιάζεις και κολλάς συνέχεια σε λέξεις όταν μιλάς» κτλ.
Τέλος, αυτό που είναι βέβαιο είναι πως το αρνητικό συναίσθημα του γονέα σε σχέση με την λογοθεραπεία, οι αμφιβολίες ή η αμφισβήτηση σίγουρα μεταφέρονται και στο παιδί μας. Πολλές φορές είναι ο ίδιος ο γονέας εκείνος που δεν είναι έτοιμος για να μπει το παιδί του στη διαδικασία της αποκατάστασης.






Λογοπεδικός BSc

Κρήτης 6, Βριλήσσια, ΤΚ.15235

κ.6942468102      e.lpalaiologou@yahoo.gr

www.facebook.com/LiaPalaiologouLogopedikos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου