Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Οργάνωση «γωνιών» στην τάξη.

      Το παιχνίδι στις γωνιές αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι στο καθημερινό πρόγραμμα του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου. Οι «γωνιές» έχουν στόχο να προσφέρουν ευκαιρίες για αναπαραστάσεις του κόσμου των παιδιών. Σ΄ αυτό τον κόσμο τα παιδιά προσπαθούν να δοκιμάσουν τις ιδέες τους και να αναδιοργανώσουν τα πράγματα έτσι ώστε να τους είναι κατανοητά. Το παιχνίδι στις «γωνιές» ενισχύει τις πρωτοβουλίες του παιδιού και σέβεται τις ιδιαιτερότητές του. Με τον όρο «γωνιές» εννοούμε οριοθετημένους απλούς χώρους που ο καθένας έχει συγκεκριμένο θέμα λειτουργίας και είναι εξοπλισμένος με το κατάλληλο παιδαγωγικό υλικό.  Στο πόνημα αυτό προτείνουμε τρόπους για την οργάνωση των χώρων αυτών και έχουμε σαν δεδομένο πως λειτουργούν καλύτερα αν στη διαδικασία αυτή  συμμετέχουν και τα παιδιά.  Ο αριθμός των γωνιών όπως και ο αριθμός των παιδιών αλλά και ο χρόνος παραμονής τους στις γωνιές εξαρτάται από το διαθέσιμο χώρο, τη δυναμική της τάξης και τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

Γωνιά μεταμφίεσης

Μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα είδη:
  • Έπιπλο μεταμφίεσης ή κρεμάστρα
  • Καθρέπτη ολόσωμο
  • Ρούχα (ανδρικά, γυναικεία) που αλλάζουν σύμφωνα με την εποχή
  • Αξεσουάρ (ανδρικά, γυναικεία)
  • Διακόσμηση με εικόνες και φωτογραφίες ρούχων.
Προσοχή!!! Όλα τα αντικείμενα βρίσκονται τοποθετημένα σε σταθερές πάντοτε θέσεις. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα τακτοποιούν στις ίδιες πάντα θέσεις.

Κανόνες χρήσης

  • Δεν πετάνε τα ρούχα κάτω
  • Δεν τα καταστρέφουν
  • Τακτοποιούν το χώρο για να μπορεί να παίξει η επόμενη ομάδα
Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ακολουθηθεί  υπάρχουν συνέπειες που έχουν από πριν συζητηθεί και  συμφωνηθεί με τις παιδαγωγούς από κοινού με τα παιδιά. Είναι σημαντικό και οι όροι χρήσης και οι συνέπειες να είναι ξεκάθαρες και σταθερές, ο ρόλος των παιδαγωγών είναι παραινετικός και φροντίζουν να ακολουθούνται τα συμφωνημένα με συνέπεια από όλους.


Γωνιά κουκλόσπιτου

Μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα :


  • Τραπέζι
  • Καρέκλες 
  • κουζίνα (αν υπάρχει)
  • νεροχύτης (αν υπάρχει) 
  • ραφάκι στον τοίχο για τα κουζινικά 
  • κουζινικά
  • κούκλες
  • κρεβατάκια για τις κούκλες
  • πλαστικά τρόφιμα
  • ποδιές
  • πετσέτες
  • τηλέφωνο
  • κάδρα από ζωγραφιές των παιδιών για διακόσμηση
  • στρώμα ύπνου για τα παιδιά που θα υποδυθούν τους ενήλικες
Προσοχή!!! Όλα τα αντικείμενα βρίσκονται τοποθετημένα σε σταθερές πάντοτε θέσεις. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα τακτοποιούν στις ίδιες πάντα θέσεις.

Κανόνες χρήσης

  • Δεν βγάζουν τα αντικείμενα έξω από το κουκλόσπιτο
  • Δεν τα καταστρέφουν
  • Τακτοποιούν το χώρο για να μπορεί να παίξει η επόμενη ομάδα
Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ακολουθηθεί  υπάρχουν συνέπειες που έχουν από πριν συζητηθεί και  συμφωνηθεί με τις παιδαγωγούς από κοινού με τα παιδιά. Είναι σημαντικό και οι όροι χρήσης και οι συνέπειες να είναι ξεκάθαρες και σταθερές, ο ρόλος των παιδαγωγών είναι παραινετικός και φροντίζουν να ακολουθούνται τα συμφωνημένα με συνέπεια από όλους.


Γωνιά κομμωτηρίου: 

Μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα είδη:

  • καθρέπτη
  • βούρτσες 
  • χτένες
  • σαμπουάν άδεια
  • λακ άδεια
  • μπέρτα κομμωτηρίου
  • πιστολάκι
  • καρεκλάκι
  • υλικό διακόσμησης συναφές.

Προσοχή!!! Όλα τα αντικείμενα βρίσκονται τοποθετημένα σε σταθερές πάντοτε θέσεις. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα τακτοποιούν στις ίδιες πάντα θέσεις.


Κανόνες χρήσης

  • Δεν βγάζουν τα αντικείμενα έξω από το κομμωτήριο
  • Δεν τα καταστρέφουν
  • Τακτοποιούν το χώρο για να μπορεί να παίξει η επόμενη ομάδα

Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ακολουθηθεί  υπάρχουν συνέπειες που έχουν από πριν συζητηθεί και  συμφωνηθεί με τις παιδαγωγούς από κοινού με τα παιδιά. Είναι σημαντικό και οι όροι χρήσης και οι συνέπειες να είναι ξεκάθαρες και σταθερές, ο ρόλος των παιδαγωγών είναι παραινετικός και φροντίζουν να ακολουθούνται τα συμφωνημένα με συνέπεια από όλους.


Γωνιά Βιβλιοθήκης 

Περιλαμβάνει τα ακόλουθα είδη:

  • Βιβλιοθήκη
  • Βιβλία
  • Κασέτες ή cd με ηχογραφημένα παραμύθια
  • κασετόφωνο ή cd player
  • Καναπέ ή στρώμα ή μαξιλάρια.
  • στρογγυλό τραπέζι με 4 καρέκλες
  • γλυκίσματα - σνακ
  • Υλικό διακόσμησης

Προσοχή!!! Όλα τα αντικείμενα βρίσκονται τοποθετημένα σε σταθερές πάντοτε θέσεις. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα τακτοποιούν στις ίδιες πάντα θέσεις. Είναι σημαντικό ο χώρος να είναι σχετικά απομονωμένος από την υπόλοιπη τάξη και τους δυνατούς ήχους.

 
Κανόνες χρήσης

  • Δεν βγάζουν τα αντικείμενα έξω από τη βιβλιοθήκη
  • Δεν τα καταστρέφουν
  • Τακτοποιούν το χώρο για να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει  η επόμενη ομάδα
Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ακολουθηθεί  υπάρχουν συνέπειες που έχουν από πριν συζητηθεί και  συμφωνηθεί με τις παιδαγωγούς από κοινού με τα παιδιά. Είναι σημαντικό και οι όροι χρήσης και οι συνέπειες να είναι ξεκάθαρες και σταθερές, ο ρόλος των παιδαγωγών είναι βοηθητικός αναφορικά με τη χρήση των ηχητικών συσκευών και φροντίζουν να ακολουθούνται τα συμφωνημένα με συνέπεια από όλους.


Γωνιά οικοδομικού υλικού 

Περιλαμβάνει 


  • Τουβλάκια διαφόρων μεγεθών
  • 2-3 αυτοκινητάκια
  • 2-3 playmobile 
  • 2-3 πλαστικά ζωάκια μινιατούρες

Κανόνες χρήσης

  • Δεν βγάζουν τα αντικείμενα έξω από τον οριοθετημένο χώρο
  • Δεν τα καταστρέφουν
  • Τακτοποιούν τα υλικά για να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει  η επόμενη ομάδα.

Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ακολουθηθεί  υπάρχουν συνέπειες που έχουν από πριν συζητηθεί και  συμφωνηθεί με τις παιδαγωγούς από κοινού με τα παιδιά. Είναι σημαντικό και οι όροι χρήσης και οι συνέπειες να είναι ξεκάθαρες και σταθερές, ο ρόλος των παιδαγωγών είναι παραινετικός και φροντίζουν να ακολουθούνται τα συμφωνημένα με συνέπεια από όλους.


Τα τραπέζια της αίθουσας μπορούν να χρησιμοποιηθούν το καθένα για διαφορετικό εργαστήριο. Παραδειγματικά αναφέρω 
  • εργαστήριο πλαστικής, που περιλαμβάνει πλαστελίνη , αλμυρό ζυμάρι, λευκή λάσπη, πηλό, πλαστικά εργαλεία κοπής και χαρακτικής, πλάστη , κουπατ.
  • εργαστήριο ζωγραφικής, που αποτελείται από μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κηρομπογιές, λαδοπαστέλ, δαχτυλομπογιές, πινέλα, χαρτιά λευκά αλλά και χρωματιστά , κομματάκια χαρτόνι.
  • εργαστήριο κολλητικής, στο οποίο έχουμε χαρτιά σε διάφορα μεγέθη και χρώματα, χαρτόνια, κόλλα στικ και ρευστή κρυσταλιζέ, χρυσόσκονες, κουμπιά, παγιέτες, φυσικό υλικό , χαρτοπόλεμο, χρωματισμένη ζάχαρη και αλάτι κλπ.
  • χώρο επιτραπέζιων παιχνιδιών και παζλ, φυσικά αποτελείται από παζλ και επιτραπέζια παιχνίδια.
Οι ιδέες για την οργάνωση των γωνιών είναι ατελείωτες και φυσικά λαμβάνουμε υπόψιν μας τα ενδιαφέροντα των παιδιών, το διαθέσιμο χώρο και τα υλικά που μπορούμε να έχουμε. Το σημαντικό σε όλα τα παραπάνω είναι να ανανεώνουμε το υλικό μας , να το εμπλουτίζουμε ώστε να διατηρούμε το ενδιαφέρον των παιδιών αμείωτο. Μια καλή ιδέα είναι ανα 3-4 μήνες να εναλλάσσουμε τις παλιές γωνιές με νέες και φυσικά να φροντίζουμε έτσι ώστε τα υλικά μας όσο το δυνατόν να ακολουθούν την εποχή - γιορτή που διανύουμε.

Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά !!!!

 
     Ζαφειροπούλου Θεοδώρα 
Πτυχιούχος  Τ.Ε.Ι. Βρεφονηπιοκομίας.


 




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου